مقالات و نظریات علی سایگانی

يكشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹ ب.ظ

زندگی نامه حضرت عایشه صدیقه (رض)

《النَّبِیُّ اَولی بِالمُومنینَ مِن اَنفُسِهِم وَ اَزوَاجُهُ اُمَّهتُهُم    پیامبر برتر است نسبت به مؤمنان از خودشان و همسرانش مادران مؤمنان هستند

فَضلُ عائشةَ علی النساءِکَفَضلِ الثَّریدِ علی سائِرِالطعامِ‌

فضلیت و برتری حضرت عایشه بر سایر زنان مانند ترید است بر بقیه غذاها

       

 

             (اسم و نسب حضرت عایشه صدیقه ‌(رض))

وی بانو عایشه دختر پیشوای اکبر،حضرت ابوبکر صدّیق (رض) مادر مؤمنان، همسر محمّدپیامبر(ص‌) فقیه ترین و عالم ترین زن به طور مطلق بود. مادرش:أمّ رومان دختر عامر بن عُویمر بن عبدشمس بود. امّ رومان در زمان جاهلیت زن عبدالله بن حارث أسدی بود و برای او پسری به نام طفیل به دنیا آورد و بعد از مرگ شوهرش با حضرت ابوبکر(رض) ازواج کردوصدّیق از او صاحب دو فرزند شد:عایشه و عبدالرّحمن. امّ رومان،بعد از آن که رسول(ص)و دوستش ابوبکر (رض)در مدینه مستقر میشوند،بدان جا مهاجرت میکند. وقتی که در زمان حیات و بعد از حادثه ی افک، فوت میکند،پیامبر (ص) داخل قبر او میرود واز خداوند برایش طلب بخشش میکند.

                          ( کنیه ی عایشه رض)

او را اُم عبدالله میخواندند (به اسم خواهرزاده اش عبدالله بن زبیر)‌;از خود عایشه روایت شده که گفت :‌((وقتی که عبدالله بن زبیر متولد شد ،من او را نزد پیامبر(ص)آوردم;آن حضرت آبِ دهان مبارک خود را در کام عبدالله ریخت و اولین چیزی که وارد دهان وی شد،همان آب دهان پیامبر (ص)بود و ایشان سپس،فرمودند:نام او عبدالله است و تو هم اُم عبدالله هستی. ازآن وقت تاکنون این  کنیه ی من بوده و خودم هرگز فرزندی به دنیا نیاورده ام ))

                               (عایشه کیست)

او مادر گرانقدرمان و محبوب دل رسول الله(ص)است،او تنها دختر باکره در میان همسران رسول الله(ص) است.او دختر خلیفه ی اول و دوست نزدیک پیامبر اکرم (ص)سیدنا ابوبکر صدیق(رض)است که رسول الله (ص) درباره ی او فرمود;هیچ مال و ثروتی بسان ثروت ابوبکر به من نفع نرساند. وقتی ابوبکر این سخنان را شنید گریست و گفت:ای رسول خدا!من و ثروتم از آن تو هستیم. عایشه زنی است که خداوند از بالای هفت آسمان یک سوره ی کامل در برائت و پاکیش نازل کرد. او یکی از داناترین مسلمانان به حلال و حرام بود تا آن جا که صحابه می گفتند او یکی از داناترین اعراب به شعر،ادبیات،قرآن،تفسیر و فقه است. عایشه در سال پنجم بعثت به دنیا آمد،در آن زمان رسول الله(ص)۴۵سال سن داست،او هفت ساله بود که رسول الله (ص) از او خواستگاری کرد و در سن ۹ سالگی به ازدواج رسول الله درآمد. وقتی پیامبر (ص) وفات نمود او ۱۸ساله بود   

  (چرارسول الله(ص)باعایشه(رضی الله عنها)ازدواج کرد) 

پیامبر اکرم(ص)درسال دوم هجرت با عایشه ازدواج کرد،قانون گذاری در این سال شروع شد و یکی از اهداف این ازدواج ،به جای گذاشتن اسلام و احکامش برای اُمّت بود تا همه ی جزئیات زندگی رسول الله (ص) را در خانه اش که مردم از آن بی اطلاع بودند،به مردم برساند.

برای این غرض،زنی کم سن و سال لازم بود که از توانایی عقلی بالایی برخوردار باشد. ملکه ی حفظش قوی باشد و بتواند سؤال های زیادی را مطرح کند تا بیشتر بداند. 

ازدواج رسول الله (ص)با سیده عایشه (رضی الله عنها)به فرمان خداوند (ج)بود. رسول الله (ص)پس از ازدواج به سیده عایشه گفت:می دانی ای عایشه!من سه شب پیش از ازدواج ،تو را در خواب دیدم. دیدم که جبرئیل پارچه ای از  حریر به همراه دارد،من آن را کنار زدم و چهره ات را دیدم. او به من گفت :این همسرت در دنیا و آخرت است. 

             (فضایل بانو عایشه (رضی الله عنها))

بانو عایشه _رضی الله عنها_زنی زیبا و سفید روی بود و به همین دلیل هم به او حُمَیرا 《گُلگون چهره》میگفتند. پیامبر با هیچ دختری جز او ازدواج نکرد. او از داناترین و عالمترین زنان به طور مطلق بوده است.اوسوای از خدیجه،محبوبترین

و برترین همسر پیامبر (ص) بوده است. ذهبی رحمه الله میگوید ((ازدواج رسول (ص) باعایشه بلا فاصله پس از وفات خدیجه بود و پیامبر (ص)در یک زمان هم او و هم سوده را عقد کرد و سپس ،با سوده عروسی کرد و سه سال تنها سوده را داشت تا این که در ما شوال بعد از جنگ بدر،عایشه را نیز به خانه ی خود برد.))

                                (واقعه ٳفک) 

واقعه ی ٳفک یعنی واقعه ی تهمت بر اُم المومنین عایشه ی صدیقه رضی الله عنها  پس از بازگشت از( غزوه ی مریسیع )اتفاق افتاد. در این سفر حضرت عایشه با رسول الله (ص) همراه بود و چون حکم حجاب نازل شده بود ، در کجاوه ای بر شتر سوار کرده می شد و هنگامی که پایین آورده می شد،با کجاوه پایین آورده می شد و بر کجاوه پرده ای نیز انداخته شده بود.بعد از مراجعت در یکی از منازل نزدیک مدینه توقّف نمودند. سپس آن حضرت(ص) دستور حرکت داد.و مردم حرکت کردند. اتّفاقاًعایشه رضی الله عنها جهت قضای حاجت از کجاوه بیرون رفته بود. چون برگشت گردن بندش کَنده و جواهراتش از هم پاشیده بودند. وی تا جواهراتش را یکی یکی جمع کرد،خیلی دیر شد. چون قافله قبلاً جهت رفتن آماده بود و کجاوه هم پرده بر سر داشت،متصدّیان کجاوه به خیال این که اُمّ المومنین در آن قرار دارد،کجاوه را بر شتر بسته و حرکت کردند. آن وقت زنان عموماً ضعیف و لاغر بودند. خصوصاً حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها وی علاوه بر ضعیف و لاغر بودنش صغیرالسن بود. اذا هنگام بلند کردن کجاوه متوجه نششدند که حضرت عایشه رضی الله عنها در آن موجود است یا خیر . 

چون حضرت عایشه جواهرات پراکنده ی گردن بندش را جمع کرد و جهت سوار شدن به لشکر گاه رفت،دید که همه رفته و هیچ کس باقی نمانده است. 

در دل گفت:من همین جا می نشینم چون آنحضرت(ص) در منزلی توقّف نماید و مرا در کجاوه نیابد ،حتماً شخصی را دنبال من می فرستد چنانکه همان جا چادر بر سر کشید و خوابید.

دیری نگذشت که صفوان بن معطّل (رض)که مامور بود تا چیزهای جای مانده از کاروان را جمع کند ،از راه رسید;وی به محض دیدن ،عایشه صدّیقه رضی الله عنه را شناخت:زیرا قبل از حکم حجاب او را دیده بود.

فوراً گفت : ((اِنّا لِله وَ اِنّا اِلَیه راجعُون)) حضرت عایشه با شنیدن این صدا بیدار شد و بر رویش چادر انداخت. وی میفرماید:(وَ اللهِ مَا کَلَّمَنی کَلِمَةً وَ لا سَمِعتُ مِنهُ کَلِمَةًغَیرَ اِستِرجاعِه)((به خدا سوگند که صفوان با من هیچ سخنی نگفت و غیر از   (اِنّا لِله و اِنّا اِلیه راجعون)سخنی دیگر از دهانش نشنیدم.)) حضرت صفوان (رض) بی درنگ شترش را نزدیک اُمّ المومنین رضی الله عنها خواباند. در روایت  ابن اسحاق آمده که صفوان (رض)شتر را جلو آورده و خود عقب رفت. تا این که اُمّ المومنین سوار شتر شد. سپس صفوان مهار شتر را گرفته و روانه شد. به وقت ظهر به مدینه رسید،عبدالله بن ابیّ منافق و منافقین دیگر به محض دیدن گمان بد بردند و نسبت به وی سخنان ناخوشایند و تهمت آمیزی بر زبان راندند. 

و کسانی که نابود شدنی بودند،با گفتن این سخن ناپاک یعنی تهمت زدن به عایشه صدیقه برای همیشه خود را در ورطه ی نابودی و لعنت قرار دادند. هنگامی که به مدینه ی منوره رسیدند حضرت عایشه تا یک ماه مریض شد و از چیزی خبر نداشت. رفتار آن حضرت نسبت به ایشان تغییر کرد منافقین تبلیغات سوء میکردند. تا این که شبی حضرت عایشه صدّیقه رضی الله عنها همراه با اُمّ مسطح برای قضای حاجت به صحرا رفت در مسیر راه ناگهان پای اُمّ مسطح به سنگ گیر کرد و به زمین خورد و بی اختیار فرزندش مسطح را نفرین کرد. حضرت عایشه فرمود:چرا مردی را که در جنگ بدر بوده نفرین میکنی؟اُمّ مسطح گفت:ای ساده! از جریان هیچ گونه اطّلاعی نداری؟ عایشه رضی الله عنها فرمد:خیر،مگر چه خبر است؟ اُمّ مسطح همه ی جریان را برای او بازگو کرد به محض شنیدن بیماریش شدیدتر شد.رسول الله(ص)در این باره با افرادی مشورت نموده و پرسیدند سپس پیش حضرت عایشه رفتند و با ایشان سخن گفتند که اگر بی گناهی خداوند برائت تو را اعلام میکند و اگر گناه کرده ای به گناهت اعتراف کرده و به خدا رجوع کن و توبه کن. بعد از این سخنان رسول الله (ص)هنوز از جای خود بر نخاسته بود که آثار وحی بر چهره اش ظاهر شد. علاوه بر حضرت عایشه رضی الله عنها، تمام اهل خانه در خوف و رجاء و ترس و امید بودند تا این که نزول وحی آسمانی پایان یافت و آثار مسرّت به چهره ی انور رسول الله (ص) نمودار شد و به حالت خوشرویی عرقهای پیشانی منوّرش را به دست مبارکش پاک کرده و به طرف عایشه رضی الله عنها متوجّه شد. نخستین کلمه ای که از زبان مبارکش بیرون آمد این بود : البُشری یَا عَایِشة فَقَد أنزَلَ اللهُ بَرَائتَکِ: بشارت میدهم تو را ای عایشه رضی الله عنها به این که خداوند متعال برائت تو را نازل فرمود.

سپس مادرم گفت:برخیز و از رسول الله (ص)تشکر کن. در پاسخ گفتم:من فقط تشکر از همان ذاتی خواهم کرد که برائت مرا نازل فرمود. 

در این باره 10 آیه از سوره نور نازل شده است که برائت حضرت عایشه رضی الله عنها را خداوند (ج) اعلام می نماید. 

در این تهمت بزرگ فقط ۳ نفر از مسلمانان به نام های مسطح بن اثاثه،حسان بن ثابت و حمنه بنت جحش گول خوردند و سرانجام حدّ قذف بر آنان جاری و هشتاد ضربه ی شلاّق زده شدند و توبه کردند.

            (وفات اُم المؤمنین عایشه رضی الله عنها)

حضرت عایشه صدیقه بعد از اینکه نیم قرن،امت اسلامی را از علوم و معارف خود مستفیض گردانید و روش عملی زندگی پیامبر را به اُمت تعلیم داد،در سال ۵۸ هجری روز دوشنبه هفدهم ماه رمضان در سن ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. نماز جنازه این بانوی بزرگ اسلام،همسر رسول خدا صلی الله علیه و سلم و مادر مؤمنان جهان،توسط حضرت ابوهریره (رض) خوانده شد و جسد مبارکش در قبرستان بقیع در کنار بقیه ازواح مطهرات به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

منبع: کتاب حضرت اُمّ المؤمنین عایشه صدیقه (رض)مادری بی همتا تألیف:مولوی عبدالجلیل براهویی_کتاب مادران مؤمنان همسران پیامبر (ص) تألیف:محمد صالح عوضی 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۰
علی سایگانی

حضرت عایشه (رض)

نظرات  (۶)

سلام.

یه پیشنهاد عالی و فوق العاده براتون دارم!

می تونید از سایت   https://urlme.ir   استفاده کنید و لینکهاتون رو کوتاه و منتشر کنید.

هر کسی روی لینک کوتاه شده شما کلیک کنه، سایت به شما پول میده.

اگر هم زیرمجموعه جذب کنید ، پول بیشتری در میارید.

خیلی عالی بود بسیار ممنون 🌹

۰۵ بهمن ۰۱ ، ۱۸:۱۴ قدرت الله دانشیار

جزاک الله ممنون از معلومات مفیدتان صد در صد درست است 

خدا لعنت کنه ابوبکر و عمر و عثمان و عایشه و حفصه و معاویه و یزید و عمر عاص و ابن ملجم را لعنت الله علیهم احمعین

 

عایشه دشمن حضرت زهرا و حضرت علی بود جنگ جمل را به راه انداخت و هزاران نفر را به کشتن داد احادیثی جعل کرد و به پیامبر نسبت داد مانع دفن حضرا امام حسن کنار جدش شد و جسد امام را تیر باران کردند وقتی حضرت علی شهید شدند سجده شکر بجا اورد و ......

خیلی مفید بود جانم فدای عایشه مادر مومنان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی